fredag 21 december 2012

Lucka 21: Apelsinsoppa

Sambon och jag funderade över om vi ska ha någon efterrätt på julafton. Hmmm, kanske crème brûlée, det är gott, men vi blir åtta personer och vad gör man med alla äggvitor som blir över? Problem, problem. Så pratade jag med Cecilia en dag och hon påminde mig om apelsinsoppan som vi har bjudit på någon gång och som blev en stor succé. Det får nog bli en sån på julaftonskvällen.

Inte apelsiner men mandariner från Marocko

Här kommer receptet för er som vill prova. Den går snabbt att göra och vinner på att göras i förväg.

Kryddig apelsinsoppa

Koka upp 5 dl vatten med 2 dl socker. Tillsätt tre kanelstänger, 6 stjärnanis, 1 tsk vaniljsocker (eller lite vaniljfrön) och ett paket saffran. Låt svalna.

Filéa 6-8 apelsiner. Håll till över en skål och krama ur saften ur det som blir kvar när själva apelsinfiléerna skurits ur. Blanda ner dem och saften i lagen. Låt stå kallt, helst minst ett dygn.

Servera kall med glass eller vispad grädde.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Den här är verkligen fantastiskt god! Det ska bli ett av våra bidrag till julbordet i år. Igår såg jag Vinter med Ernst och ett tag var jag rädd att han höll på att börja göra den här och det skulle verka som vi härmades. Men han färgade in skalade apelsiner med kryddig lag och rödbetor som han sen skivade upp. Såg också fint ut. Såg två av hans program och trivdes med det, förutom när han klippte upp ett fårskinn till små hjärtan att hänga i granen. Det tycker jag var resursslöseri. Ett fint fårskinn! Om han använt spill i alla fall.

    SvaraRadera