torsdag 20 december 2012

Lucka 20: Ge bort en fransk panna

Nej, vi kan ju inte hålla på att sticka hela tiden, även om det ibland ser ut så, här på bloggen. En del tid går också åt till att kemikaliesanera. Ett steg för mig har länge varit att köpa ekologisk mat och det är för det mesta rätt lätt nuförtiden. Sen har storstädningen gått över städskåp, tvättstuga och badrumsskåp. 


Ett av mina senaste projekt är att byta bort teflonstekpannorna. Jag tröttnade på att stå där och fundera på hur mycket av beläggningen som gick in maten och fick tips om denna franska kolstålpanna. Jag vet, den heter som en hel gammal samhällskunskapslektion, men är riktigt bra. Naturmaterial och det är helt plötsligt roligare. Det enda man måste vara försiktig med är snabba temperaturväxlingar. Märket heter de Buyer och jag hittade den på NK glas & porslin och jag nappade efter ett riktigt fint erbjudande.

Sarah här på bloggen köpte en annan stekpanna efter tips från denna blogg, Linneas lilla gröna. Hon är också mycket nöjd.


Ända sedan jag intervjuade Sveriges första ekologiska frisör för kanske sex-sju år sen, har jag jobbat på det där med ekologiskt schampo. Man vill ju inte skada djurplanktonen mer än nödvändigt, särskilt inte om man suttit och bekantat sig med dem i ett mikroskop ett halvår (vilket jag gjort). Det här är mitt senaste inköp och jag ser positivt på potentialen. Ett tips till julklappssäcken.

5 kommentarer:

  1. Åh, och med arganolja och allt! Och var hittar jag bra ekologisk ansiktskräm? Det känner jag verkligen att jag vill ha. Har haft ekologiska Estelle & Thild, men den var jag inte så nöjd med.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att veta hur bra de är ekologiskt eftersom det inte finns någon märkning (heja saker där det finns bra märkning för den som ska köpa). Ett allmänt tips är att ju kortare ingredienslista, desto bättre. Och så ska de inte innehålla mineraloljor och parabener (ett konserveringsmedel). Just nu kör jag Annemarie Börlinds krämer. De kommer från Black Forest (Schwarzwald) vilket är ett plus för mig som gillar staden Freiburg. Köper dem i "gårdsbutiken" bredvid mig. Schampot köpte jag i Eskilstuna, men min grannfrisör, som jag en gång panikuppsökte och visade sig vara en ekologisk sådan, säljer också. Så Bromma och Eskilstuna blir mitt korta svar.

    SvaraRadera
  3. Tack! Bromma kan jag ta mig till men det blir värre med Eskilstuna.

    SvaraRadera
  4. Försökte just läsa innehållsförteckningen på min L300. Den är oroväckande lång. Hur vet man vad som är mineralolja?

    Det ser inte ut som att jag ens behöver åka till Bromma för att handla. Allt finns på nätet. Inte lika roligt, men praktiskt ibland. Inte för att Bromma är så fasligt långt bort.

    SvaraRadera