söndag 23 december 2012

Lucka 23: Bibelkunskap och pånyttfödelse

Nog för att mina bibelkunskaper är skrala, men nog är det väl påsken och inte julen som handlar om pånyttfödelse (bland annat)? Min bougainvillea verkar tro att det är påsk för efter en mycket svår depression under hösten har den nu tagit ny fart. Jag trodde att allt hopp var ute med denna gamla krukväxt. Den föddes som ett skott från en mycket gammal planta som har bott hos olika släktingar genom åren. Jag har haft den i många år nu och den har blommat så vackert med jämna mellanrum. Men under hösten hände något. Den drack inget vatten utan det blev snarare allt blötare i krukan tyckte jag. Jag förberedde mig mentalt på avsked och bad mamma sätta ett nytt skott åt mig. Men så en dag när jag tittade lite närmare på den såg jag att den hade fullt med små små gröna blad. All over the place! Oj, så glad jag blev. Det var liksom julafton för mig. Hoppet återvände.
 
 




En annan krukväxt som jag hoppas mycket på är dessa tre hibiskusskott. Tidigt tidigt på morgonen den sista dagen av vår semester på Cypern smög jag runt med min nagelsax och nallade skott från hibiskushäckarna inne på hotellområdet. Så ner i en påse med fuktigt papper, in med den i resväskan i sisådär 20 timmar (planet gick sent på kvällen). Packade upp, satte dem i vatten. Och väntade på rötter. Och väntade. Och skotten blev alltmer slokögda. Inget att förlora, ner i jorden med dem. Och se! Tre kvistar verkar ta sig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar