fredag 7 december 2012

Lucka 7: Gör egen glögg

Häromkvällen hade vi familjefest i en av sönernas fotbollslag. Vi samlades i 50-talsklubbhuset i Bromsten. Som en bygdegård mitt i förorten och där är så lätt att känna sig hemma. Föräldrar bar in underbar mat från Sri Lanka, Somalia, Eritrea och Kazakstan. Och på spisplattan stod tränarens hemgjorda glögg och spred sin kryddiga väldoft.
 

Hasse menar att det enda svåra är väntan. Den tar några månader att få klar. Receptet kommer från västkusten och är publicerat i Göteborgs-Posten. Allt ner i en hink, plast över. Och så väntan ... Här finns receptet

Jag har provat på det här några gånger, men det gäller att man har riktigt gott glöggsällskap där hemma för att dra igång produktion. Det är dåligt med det nu. Därför har jag köpt några olika sorter istället. Blossa är ju förstås glöggen glögg, men blir den inte sötare och sötare?

Det här året har jag köpt hem de tre ekologiska varianter jag hittat. RipaVinterglöd och Tegnér och Son. Ripa är fräsch, Vinterglöd smakar pepparkaka och Tegnér och Son väntar in helgen. Men vänta, nu är det ju helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar