måndag 17 december 2012

Lucka 17: Hjärtan kändes rätt!

I helgen har vi haft kreativt besök. Min konstnärliga systerdotter Tove kom upp från Öland med sin lille bebis under armen. Efter Beckmans julmarknad och levande julkalender i Gamla stan (tack för tipset Sarah!) kände vi oss redo för eget pyssel.


Det blev det allra enklaste, flätade pappershjärtan och med bunten scrapbookpapper visade sig kombinationsmöjligheterna oändliga.


Med en enkel mall går det snabbt att inleda massproduktion. Gör mallen så här. Ta något runt och rita av på kartong. Rita därefter lagom långa långsidor. Mät bredden och dela på tre. Klipp eller skär ut två streck som är lite längre än kortsidans längd. Klipp upp längs strecken. Fläta så att korgen kan öppnas. Varannan flik i, varannan flik utanför. Tejpa fast ett papphänge.


Min nioåring fick en tillskuren träfågel som han gjorde till en tomteduva.


En mörkbrun träljusstake från 30-40-talet som jag köpt på nån loppis för en femma har länge legat oanvänd i julkartongen. Något behövde till och det blev vit täckande färg. Fast jag var tveksam, även långt in i arbetet, så blev jag ändå mot slutet positivt övertygad. Plötsligt kom det grovt huggna trät mycket bättre till sin rätt. Kanske är det helgerån, men vad var egentligen alternativet? I stället för att eldas upp i ett fjärrvärmeverk, har den nu i sin modernare tappning flera säsonger jul att se fram emot. Försvarar jag mig med.


Och inget kan mäta sig med glädjen som en sjumånaders bebis sprider i ett kök. Jag vet inte hur mycket han förstått av Stockholm i stort, men han och hans mamma gav helgen och oss en sällsamt positiv energi.

3 kommentarer:

  1. Det ser hur härligt ut som helst! Jag ska vabba imorrn, kanske det blir några hjärtan om jag bara lyckas följa dina anvisningar. Vad tror du om origamipapper?

    SvaraRadera
  2. Det blir ju väldigt fint, men frågan är om det inte behöver vara lite mer stadigt. Kanske kan du staga upp det med vanligt papper?

    SvaraRadera