lördag 22 december 2012

Lucka 22B: Ge bort en upplevelse

2008 var årets julklapp upplevelser och jag skrev en artikel för Världsnaturfonden med rubriken ”I år ligger ett vargyl under granen”. En upplevelse är något jag kan tänka mig även i år, och passar särskilt bra om man som jag inte har köpt julklapparna än! Här listar jag några sistaminutentips som finns i min minst sagt brokiga och påhittiga bekantskapskrets.

Att Marcus Eldh stod i startgroparna för något stort, det förstod jag direkt när jag intervjuade honom för fyra år sedan. Han har satt fingret på något som dittills saknats. Idén till sin älgsafari fick han när han var på turistbyrån någonstans i Skinnskattebergsområdet (minns inte exakt) och några tyska turister kom in och frågade var de kunde se älgar. På Skansen, svarade turistbyrån. Så kan det bara inte vara, tänkte Marcus och satte igång sina skogsupplevelser direkt på plats och erbjuder nu även bekantskap med bävrar och vargar. Riktiga äventyr alltså, som fått internationellt genomslag. Kanske passar det någon du känner?





Planerar du en resa till Öland i sommar, har du många upplevelser framför dig. Vill du ge bort en riktigt exotisk julklapp är tipset kamelridning i Ormöga, hos Bengt som numera är rikskändis sedan han deltog i höstens Bonde söker fru. Jag som är född i granngården har efter 20 år börjar vänja mig vid att kameler gungar på alvaret i sommarskymningen när jag cyklar ner till kvällsbadet, men visst ger det byn ett extraordinärt kändisskap. En kamelridning i julklapp och fika med kamelbullar, är ett härligt sätt att längta efter sommaren och jag lovar att det blir ett minne för livet! Kolla bara in himlen över alvaret!


I somras fyllde en av mina bästa väninnor 60 år. Kerstin hade haft storkalas på sitt fantastiska torp tio år tidigare och var nu redo för något annat. Vi väninnor bestämde oss för att planera hennes födelsedag och utformade programmet efter hennes intressen och person. Champagnefrukost med historier, besök på Fotografiska, picknick och restaurang. Och så en specialdesignad naturguidning från en annan påhittig och påläst vän, Pella Thiel, i Kerstins gamla Stockholmskvarter. Vilken underbar dag vi hade, trots att vi lyckades pricka in den kallaste junidagen på över hundra år! En naturguidning som en del av en upplevelsedag kan jag varmt rekommendera och naturguider finns nu i hela landet. Hittar ingen landslänk, men här är den till Stockholms naturguider. Kolla med Naturskyddsföreningen där du bor, de borde veta.

Mitt fjärde tips blir att ge bort en brödbakningskurs. Att lära sig något nytt är en stor upplevelse, särskilt med någon man delar intresset med. På bloggen Linneaskariskulla kan du läsa mer om upplevelsen av en surdegskurs på Rosendal. Och min surdeg lever faktiskt än, flera år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar