lördag 15 december 2012

Lucka 15: Kragmönster

Idag bjuder Garnglada på ett mönster på en mycket enkel och snabbstickad krage. Den kanske kan bli en julklapp?
 
För rätt länge sedan kom jag över två härvor Cashmere island från japanska Noro. Jag blev blixtförälskad i det mjuka garnet med de vackra färgerna. Jag hade bara ett hekto garn och visste inte riktigt vad det skulle bli men efter ett tag kom jag på att en krage skulle vara lagom.
 
Så här kan man göra:
 
Lägg upp 100 maskor på en kort rundsticka 5 (eller annan grovlek beroende på garn och handlag, det ska bli ganska tätt men inte stelt tycker jag). Sticka slätstickning i 10 cm. Sticka sedan ett varv där 2 maskor stickas ihop (minska) med 8 maskors mellanrum (nian+tian stickas alltså ihop). Efter ytterligare 10 cm upprepas detta minskningsvarv men med 7 maskor mellan och sedan ännu en gång efter ytterligare 10 centimeter (nu med 6 maskor mellan minskningarna). Efter denna tredje minskningsomgång stickade jag 15 cm innan jag avslutade kragen med vanlig avmaskning på lite grövre sticka. Kragen på bilden mäter 45 cm på höjden, 66 cm i omkrets nertill och 50 upptill.
 
 


Det blev ett antal sådana här kragar, alla i familjen har varsin. Mer finns att läsa om det  här och här. Och jag vet att Jenny stickade ett par också. Till åttaåringen passade en krage med 80 maskor i upplägget utmärkt. Den allra första jag stickade hade 130 maskor i början och den blev mer som en löspolo med elegant häng. Den tyckte min ena syster att hon skulle ha, så det fick hon.

Det går naturligtvis att använda nästan vilket garn som helst, tänk bara på att det ska vara mjukt mot halsen och inte alltför slinkigt så kragen bara faller ihop. Kom ihåg att anpassa stickans grovlek, maskantalet och minskningarna om du väljer ett annat garn. Har man ett enfärgat och slätt garn kan det nog vara snyggt att lägga in partier med flätor eller annan mönsterstickning. Eller varför inte ränder? Detta grundmönster går att variera i det oändliga.

1 kommentar: