söndag 16 december 2012

Lucka 16: Norska fröknäcke

För några helger sedan hade vi julavslutning i juntan och på bordet fanns många läckerheter, bland annat dessa fantastiskt goda knäckebröd som känns som hälsan själv. En klar fördel tycker jag är att man slipper kavla. Receptet klipper jag in rakt ur mailet från Hanne, vår nya bekantskap i juntan. Välkommen!

KNEKKEBRØD
 
4 dl store havregryn
3 dl grahamsmel
1 dl grovmalt rugmel
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 ss helkorn (må legges i bløt)
2 ss malte mandler
1 ts salt
5–dl vann
 
Bland sammen alle de tørre ingrediensene i en bolle. Tilsett vann, og bland sammen. La stå i 15-20 minutter.
Fordel jevnt utover på to stekebrett med bakepapir ved hjelp av sleiv eller slikkepott.
Stekes på varmluft ved 160 grader i ca. 1t10min.
 
Merk:
Man kan bytte ut ingredienser etter hva man har i kjøkkenskapet. Til knekkebrødene jeg hadde med på strikkeklubben kuttet jeg ut helkorn og malte mandler, og hadde heller i knuste linfrø og gresskarfrø pluss litt olivenolje. 
Hvor mye vann man trenger, avhenger også litt av ingrediensene, noen suger til seg mer vann enn andre.

4 kommentarer:

  1. Vet någon hur stor mängden 2 ss är?

    SvaraRadera
  2. Mitt första försök resulterade i pansarplåt. Vid andra försöket skippade jag vetekrosset och hade något lösare deg/smet/gegga. Då blev det toppen!

    SvaraRadera
  3. Mitt första försök resulterade i pansarplåt. Vid andra försöket skippade jag vetekrosset och hade något lösare deg/smet/gegga. Då blev det toppen!

    SvaraRadera