onsdag 19 december 2012

Lucka 19: Julklappstips igen

Jag bakar ofta och mycket. Matbröd helst. Semlor och saffran när det är säsong för det.

En av de bästa presenter jag någonsin har fått är jäskorgar. Det är som sagt storproduktion som gäller när jag tar fram hushållsassistenten (för övrigt en annan mycket bra present som jag fick när jag disputerade!) och då blir det gärna stora släta limpor. Ibland skårar jag dem, både på längden, tvären och diagonalen. Är jag på riktigt bra humör kan det bli diagonala rutor. Och så ibland kommer dessa jäskorgar fram.




Jag är alltid lika nervös för att degen ska fastna i dem medan den jäser, men hittills har det aldrig hänt, så jag kanske ska försöka släppa den nojjan nu. Och varje gång jag stjälper upp de gräddade bröden på gallret känner jag mig lika proffsig. Så enkelt och så fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar