söndag 12 juli 2009

Bomull och lin

Efter ett par förtvivlade försök att få till en trekantsjal i spetsmönster i svart lingarn (var gör man ökningarna?) gav jag upp och gick och köpte det här mönstret. Och nytt garn för säkerhets skull - bomull och lin den här gången. Det gick bättre! Inte alls svårt. Kanske tack vare Jennys positiva sms-tillrop ;-). Jag kommer att använda det flera gånger. Enligt beskrivningen skulle det vara mohair, så det måste jag nog prova vad det lider, bara jag hittar en mohair som inte luddar så förtvivlat. Jag var lite orolig för formen: man tar ut två maskor vartannat varv, och då finns det risk att trekanten blir väldigt spetsig. Här tror jag dock att det ordnar sig för den är så pass gles att man kan dra den till i princip vilken form man vill. Men om jag provar den i mohair blir det med fler ökningar. Det skulle säkert kunna vara snyggt med breda ränder av ylle ton i ton, i stil med Jennys pläd (tips till Jenny alltså!). Mönstret var alltså väldigt lätt, efter en så här kort bit kan jag det utantill, och det gillar jag. Komplicerade stickningar är i och för sig roliga, men tiden att sitta med dem blir lite mer begränsad, eftersom man behöver vara ensam (eller i alla fall inte kan vara social) och dessutom pigg. Fast jag laddar för rosenbladsstickning som jag har skrivit av från mormors Märthaskolans handbok. Kanske provar jag det i det svarta linet...

3 kommentarer:

  1. Härligt!
    Tror att mönstret skulle passa ypperligt till mitt entrådiga, flerfärgade ylle som jag köpte på mässan också :-)

    SvaraRadera
  2. Tjusigt! Som vanligt! Ska den bli någon speciell storlek eller stickar du på tills garnet tar slut?

    SvaraRadera
  3. Mnja, storleken får vi se med. Jag har sex nystan och det borde räcka till en relativt stor trekant, men inte enorm. Vetenskapligt, va?

    SvaraRadera