tisdag 21 juli 2009

Gröna sjalen




Den gröna sjalen som jag har kämpat med sen i påskas är klar!! Jag fick avsluta lite tidigare än jag planerat. 15 timmar i bil på småvägar till Lappland, ett glas rött vin - och jag stickade fel... irreparabelt fel. Så det vara bara att maska av och smussla undan felet i kanten. Var först rädd att den skulle bli aningen kort och hade planer på volanger, men efter tvätt och sträckning blev den ändå lagom.

Sen fick min farmor (96 år) syn på den och kärlek uppstod, så sjalen har fått flytta till Fredrika :-).

Jag passade också på att fotografera några av alla de handarbeten som hon själv knåpat ihop under åren. Ett stickat överkast som numera fungerar som draperi, ett virkat överkast (ett av minst fyra som finns i huset) och en broderad vepa på väggen. Bara att låta sig inspireras! Vepan kan det hända att hennes moster har gjort. Stickat har farmorstanten gjort fram till för ett par år sen.

1 kommentar:

  1. Vad fin den gröna blev! Och vad roligt att din farmor blev så förtjust i den! Visst är det kul att ge bort något man vet kommer att användas. När det gäller hennes produktion ser jag vad du har att brås på ;o).

    SvaraRadera