söndag 12 juli 2009

Husmoderns köksalmanack

Har hittat min farmors "Husmoderns köksalmanack 1938". Den rymmer mycket intressant läsning. Förutom menyförslag för årets alla dagar finns allehanda tips på hur man piffar upp köpekonserver, tvättar slipsar och syr förkläden av gamla skjortor. Husmodern bör dessutom välja handarbeten i färg på vintern för att motverka vinterns mörka enahanda - och så något i linne på sommaren.

På frågan "Vem bestämmer vad i hemmet" svarar Professor Albert Engström bland annat följande:
-Hustrun skall vara sin man underdånig både i hemmet och utanför. --- Men om mannen i ett äktenskap är en kratta, som icke kan försörja familjen och är obekväm på grund av bristande initiativ, arbetsförmåga och maskulinitet, är hans plats under toffeln där han bör trivas.

Statsminister Per Albin Hansson var lite mer framsynt:
-Det beror på - äro båda förnuftiga lösa de spörsmålet utan anvisningar från andra.

Intressantast är dock Författarinnan Gunhild Tegen:
-Den som är mest kompetent på ett område bör få bestämma. I regel förstår sig väl hustrun bättre på matlagning och mannen på affärer, men om ödet begåvat mannen med sinne för köket och frun med näsa för affärer, tycker jag inte att man skall hålla på det traditionella utan använda gåvorna till familjens och det helas bästa. --- Om både man och hustru arbeta ute, bör inte hustrun dessutom sköta hushållet. Antingen en ordentlig hjälpreda - eller herrn och frun hjälpas åt att laga middag och duka bordet. Varför männen under sådana förhållanden skulle gå till dukat bord och bäddad säng - av den självförsörjande hustrun bäddad - är mot allt förnuft.

I Husmoderns köksalmanack 1949 ställs frågan "Varför måste alla spela bridge borta? - Varför inte låta dem som önskar sticka, sy eller läsa när de andra spelar bridge?"

Fil dr Hanna Rydh svarar:
-Måste man? Jag gör det aldrig. Hos mig får gästerna göra vad de vill, och de brukar inte visa någon lust att spela bridge.

Grevinnan Elisabeth von der Groeben:
-Huvudsaken är väl att gästerna skall trivas, och har man minsta lilla väredinneuppfattning tvingar man väl inte ner någon ovillig vid bridgebordet. Det brukar vara vanligt att det ordnas med ett bord för de kortsugna medan värdinnan själv underhåller övriga gäster med konversation och då finns ju tillfällen till både stickning och sömnad.

Skådespelare Nils Poppe:
-Haver aldrig varit borta på något ställe där det spelas bridge. Kom jag till en bjudning där det lästes och syddes skulle jag sticka.

3 kommentarer:

  1. Ja, jösses, här finns en del att begrunda. Det där med tofflen där han bör trivas tyckte jag var allra bäst. Men vad menade Poppe med "skulle jag sticka" - handarbetet sticka eller dra därifrån? Och vem var Guhild Tegen - förutom författare och en ovanligt klarsynt kvinna?

    SvaraRadera
  2. ToffEL ska det vara naturligtvis! Och vad skönt att jag stickar i lingarn just nu - om än med bomull. Precis som Husmoderns köksalmanack från 1938 förespråkar!

    SvaraRadera
  3. Ah, härligt med lite husmorstips! Jag är (som vanligt) helt fel ute alltså som virkar i färgglada akrylgarner så här mitt i sommaren.

    Google och Wikipedia vet allt:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunhild_Tegen

    SvaraRadera