tisdag 21 juli 2009

Mohair och gröna snoddar

Minns ni det gröna okända garnet jag bloggade om för ett tag sedan? Nu har det förvandlats till en trekant i snoddstickning. Jättekul att sticka snoddar, det upptäckte jag ju redan med den röda för ett par veckor sedan. Och så har jag kant i mosstickning så att den inte ska rulla ihop sig. Formen är jag dock mindre nöjd med. Ökade 2 maskor vartannat varv, men tycker nog att den blev för spetsig nertill. Det blev liksom inte mycket att knyta med fram, men om man sätter ihop den med en sjalnål blir det fint för den liksom rullar sig i nacken. Bara det att jag VILL kunna knyta. Hrmpf. Medan jag stickade blev jag smått osäker på kvaliteten - var det verkligen rent ylle det här? Så jag satte fyr på en stump och det luktade ju pyton och smulade sig vilket tyder på ylle. Syntet bildar små klumpar. Dessutom tog jag med en bit garn till en närbelägen garnaffär, och expediten gjorde samma test och kunde bekräfta mina högst vetenskapliga resultat. Inte för att jag är paniskt rädd för syntet, men är det sagt ylle så ska det vara ylle. Så det så.



Härommorgonen virade jag in min nyvakna yngsta dotter i den här mohairsjalen som nu är klar. Jag har randat med brun puddel och gjort hålvarv med jämna mellanrum. Lite bortkastat på puddelpartierna, för de är så lurviga, men så fick det bli. Svärmor blev nog lika glad för det. På slutet tröttnade jag på breda ränder, så då fick det bli smala - ett rätt kul inslag tycker jag.

3 kommentarer:

  1. Vilken produktion! Jag önskar att jag kunde vara så snabb på stickning. Är det krångligt att sticka snoddar? Är lite sugen på att prova på att göra en sån där sjal du gjorde tidigare med stickor 20(?).

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar färg det gröna! Nu blev jag sticksugen - ner och sticka volang!

    SvaraRadera
  3. Lätt att vara snabb med grova stickor! Nej, snoddar var absolut inte svårt. Det fixar du! Jag laddar för flätor nu, det är precis samma princip fast man sätter av maskorna på baksidan omväxlande med framsidan.

    SvaraRadera